Digitale burgerplatforms: de vijf belangrijkste redenen waarom ze mislukken

Digitale burgerplatforms

We zien ze regelmatig: succesvolle burgerinitiatieven binnen wonen, zorg en welzijn. Van Mijnbuurtje.nl tot SonenBreugelVerbindt.nl. Beide ontstaan als reactie op onvoldoende aansluiting van het aanbod op de behoefte van burgers. Met als gevolg dat burgers zelf het heft in handen nemen in plaats van lijdzaam de beslissing a te wachten. Tegenover die succesvolle voorbeelden staan helaas de nodige mislukte initiatieven. Niet verwonderlijk, want het doen slagen van burgerinitiatieven heeft veel voeten in de aarde. Daarom in deze blog: de vijf belangrijkste redenen waarom ze mislukken en wat jij daarvan kunt leren!

1. Met de techniek starten

De opmars van burgerinitiatieven valt voor het overgrote deel toe te schrijven aan de digitale revolutie. Vrijwel alles is tegenwoordig mogelijk. Het valt mij echter op dat, zodra men spreekt over digitaal, discussies vaak alleen nog over de techniek gaan. Zonde, omdat techniek volgt op een wens tot verandering en louter dient ter ondersteuning. Daarom: het is belangrijk om eerst na te denken over wat je wilt bereiken, wat is het doel? Voor wie is het platform bedoeld en wat wil je ermee bereiken? Daarmee voorkom je namelijk dat er voor veel geld een platform aangeschaft of ontwikkeld wordt, waarmee uiteindelijk niets wordt gedaan. En juist in dat geval van burgerplatforms is het essentieel dat de burger beslist welk platform het beste aansluit bij het doel. Ook de keuze voor de doelgroep is hierbij belangrijk: als je een community wilt opbouwen zorg dan dat je doelgroep groot genoeg is en dat je iedereen kunt aanspreken met het platform.

2. Grote resultaten verwachten in een korte tijd

Succes ontstaat niet zomaar. Je hebt tijd nodig om een grote groep volgers op je platform te krijgen en nóg meer tijd om daar ook daadwerkelijk gebruikers van te maken. Blijf daarom realistisch over het aantal mensen wat je binnen een bepaald tijdbestek denkt te bereiken. Zorg er in eerste instantie voor dat de focus ligt op het vergroten van het aantal volgers, er zijn verschillende manieren om dat te bereiken. Zorg dat het platform toegankelijk is voor de hele doelgroep. Dat het aantrekkelijke mogelijkheden heeft die gebruikers aanspreken en dat je de verbinding legt tussen offline (wat gebeurt er in de buurt) naar offline.

3. De professional laten bepalen

Het is belangrijk om zuiver te blijven in wat je wilt bereiken. Een burgerinitiatief dat vanuit een helder doel en met passie wordt geïntroduceerd, spreekt vaak meer aan dan een professioneel platform dat er mooi uitziet. De kracht van het initiatief zit hem namelijk niet in design, integendeel! Het is daarom belangrijk om je te realiseren dat organisaties vaak hele andere doelstellingen hebben dan de burgers zelf. Zo hebben organisaties vooral de neiging om eerst in producten en diensten te denken, omdat ze zelf ook graag een meerwaarde zien in de samenwerking. Hierbij wordt soms wel eens vergeten om aan de doelgroep te vragen wat zijn eigenlijk willen. Terwijl het bij een burgerinitiatief juist andersom werkt! Dit vergt flexibiliteit van zowel professionals als burgers om te komen tot nieuwe krachtige oplossingen. En als dit lukt dan kan de samenwerking meehelpen in het realiseren van blijvende resultaten.

4. De doelgroep pas betrekken wanneer het platform er is

Voor een digitaal burgerplatform is het belangrijk dat de gebruikers vanaf het begin kunnen meedenken over de activiteiten, diensten en uitstraling van het platform. Ook werkt het soms beter om klein te beginnen met een beperkte groep actieve gebruikers en met eenvoudige hulpmiddelen, om vervolgens van daaruit het platform te laten groeien. Bijkomend voordeel is dat je ook niet direct over ingewikkelde technische oplossingen hoeft na te denken.

5. Denken dat het resultaat behaald kan worden door het platform te introduceren

Ik heb zelf de afgelopen jaren veel zien gebeuren: Er wordt maanden of zelfs jaren gewerkt aan een prachtig platform dat uiteindelijk met veel tromgeroffel en een flink marketingbudget wordt geïntroduceerd. Vervolgens echter, blijft het gebruik steken bij slechts een paar honderd gebruikers. De vergissing die gemaakt is, is dat er niet of onvoldoende gereageerd wordt op de reacties van de gebruikers. Want met de lancering alleen ben je er nog niet! Ook ná de introductie is het belangrijk om met de gebruikers te blijven communiceren, naar ze te luisteren, te betrekken bij alle ontwikkelingen. Maar ook de bereidheid te tonen het platform waar nodig aan te passen.

Andere vragen over begeleiding van burgerinitiatieven? Neem dan gerust contact met mij op.

 

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden