Emoties

een doosje eieren die verschillende emoties laten zien

10 minuten lang werd ik op een onbeschofte manier uitgescholden door de klant. Toen hij eindelijk even stopte om adem te halen zei ik kordaat dat ik niet gediend was van dit gedrag en dat ik de hoorn zou neerleggen. Hij mocht terugbellen wanneer hij een beschaafd gesprek kon voeren. Ik heb de hoorn neergelegd, ben opgestaan en heb vervolgens zó hard tegen de kast geschopt dat er een gat in kwam.

Boosheid is een hele primaire emotie en in de tijd dat dit gebeurde was ik nog niet zo goed in het uiten van mijn emoties. Als je dan zo sterk getriggerd wordt, komt het er uiteindelijk toch uit, maar heb je niet zoveel controle op de manier waarop dat gebeurt.

De balans zoeken tussen denken en voelen heeft mij heel lang beziggehouden. Net als de beperkende overtuiging dat de werkvloer geen omgeving is om dergelijke emoties te laten zien. Inmiddels heb ik daarmee afgerekend en weet ik ook dat het uiten van je emoties juist bijdraagt aan het vinden van die balans. Opgekropte emoties plegen letterlijk roofbouw op je lichaam en dat heeft ook weer invloed op je omgeving.

Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat er bij veranderprocessen oog is voor wat er met de mensen tijdens dat proces gebeurt. En dat die mensen zelf ook zicht hebben wat het proces met ze doet. Dat ze best boos en onzeker mogen zijn en dat ook kunnen uiten. Het is vaak een opluchting om te merken dat die gevoelens en emoties die je hebt ook bij anderen spelen, ook bij het management. Daarvoor moet je je soms even wat kwetsbaar opstellen, maar dat is ongelooflijk krachtig en authentiek om te doen. En als jij het doet dan durven anderen dat ook. Ik leer mensen dan ook om de emoties te herkennen bij zichzelf en ook te uiten, maar ook om de signalen bij anderen te herkennen en daar mee om te gaan.

Benieuwd hoe ik dat doe? Of wil je de druk die nu nog op je emoties zit ook eens laten wegstromen? Neem dan contact met mij op en plan een vrijblijvend gesprek in: https://www.bteken.nl/vergroot-je-veranderkracht/

O, en die klant belde na 10 minuten terug om zijn excuses aan te bieden 😉

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden