Fotolijstje

“Ik heb een nieuw fotolijstje gekocht”, zei hij op een behoorlijk harde toon. Ik stond in de overvolle bus, het was warm en de weg was geblokkeerd. We stonden stil en het zag er naar uit dat het nog wel even zou gaan duren. De man bleef op behoorlijke harde toon zijn verhaal doen. Zijn eerste zin over het fotolijstje werd in minutieus detail verder uitgewerkt. Over wie er in het lijstje moest komen, waarom juist wel of juist niet, hoe het lijstje er uit zag en waar hij het zou gaan plaatsen. De hele bus kon meegenieten. Het woord fotolijstje werd zo vaak herhaald dat op een gegeven moment een jongen voor in de bus aan de chauffeur vroeg of hij er alsjeblieft uit mocht, want dat hij het niet meer trok. De man had ondertussen niets in de gaten en ging vrolijk door met zijn verhaal.

Uiteindelijk na 20 minuten kon de bus weer verder rijden en stopte zijn verhaal. Op zich een hele prestatie dat je in staat bent om 20 minuten lang een verhaal over een fotolijstje te houden. Maar in deze context waren er volgens mij niet veel mensen die dat konden waarderen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook beter voel bij een verhaal met minder details. Ik ben meer van de grote lijnen. Al realiseer ik mij heel goed dat je af en toe ook details nodig hebt om tot een succesvol resultaat te komen. Ik probeer mijn globale patroon dan ook op te vangen door mensen te betrekken die goed zijn in de details. Je hoeft tenslotte niet overal zelf voor te zorgen en ieder heeft zijn talent.

Het hebben van een voorkeur voor een bepaald patroon zit in ons allemaal en is afhankelijk van de context waarin je zit. Als ik aan het koken ben, kan ik heel goed aandacht geven aan details. Ik geloof dan ook niet in de uitdrukking “zo ben ik nou eenmaal”. Ik denk dat je kunt spelen met deze voorkeurspatronen (metaprogramma’s) en hierdoor ook beter kunt aansluiten bij de ander.

Wanneer ik een afspraak met iemand heb waarvan ik weet dat deze zaken beter opneemt als ik gedetailleerd ben, zorg ik ervoor dat ik hierop voorbereid ben. Ik zie het dan als een schuif die ik in bepaalde situaties kan verschuiven naar de kant waar mijn eerste voorkeur niet ligt. En dat is heel helpend in de communicatie.

In onze training veranderkracht besteden we ook aandacht aan deze metaprogramma’s en hoe je hier gebruik van kunt maken. Wil je graag meer weten, neem dan gerust contact met mij op.

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden