Haast

haast

We werden links en rechts ingehaald door fanatieke ouderen met haast op de fiets. We waren heerlijk rustig aan het fietsen door een prachtig natuurgebied aan het genieten van het uitzicht. Regelmatig werden we opgeschrikt door het fanatieke geluid van een fietsbel.

Je verwacht een racefiets, maar je wordt vervolgens ingehaald door iemand waarvan je denkt dat ze op die leeftijd geleerd hebben om gewoon te genieten. Begrijp mij goed: ik begrijp dat een elektrische fiets aantrekkelijk is, ik heb er zelf sinds kort ook een. Maar ik voel niet de behoefte om vervolgens als een dolle te gaan fietsen alleen omdat het kan.

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig haast heeft. Niet alleen in het verkeer, maar overal. En het laatste wat ik wil is hier een pleidooi houden over ‘hoe vroeger alles anders was’ en ‘de wereld is nou eenmaal een stuk sneller geworden’. Maar wat ik wel jammer vind, is wanneer mensen niet meer de tijd nemen om gewoon te genieten. Op een bankje zitten en van het uitzicht genieten, even diep ademhalen en een kwartier lang naar een vlinder staren die bezig is van bloem naar bloem te fladderen.

Ook bij veranderprocessen wil iedereen graag dat alles een bepaalde tijd klaar is, het liefst gisteren.

Voor een succesvolle verandering is vaak óók een gedragsverandering nodig voor iedereen in de organisatie en dat kost nou eenmaal tijd. Een organisatiecultuur is niets anders dan de optelsom van gedragingen die gestimuleerd of onderdrukt worden. Als je dus het gedrag van de mensen in de organisatie kunt veranderen, verander je ook de organisatiecultuur. En is verandering ook blijvend en gedragen. Maar het probleem is dus dat je daar wel de tijd voor moet nemen. Dat betekent uiteraard niet dat je niet tussendoor successen kunt vieren, het is zelfs essentieel om dat te doen. Als iedereen zich blind blijft staren op de enorme verandering die nodig is en niet ziet wat de weg ernaar toe allemaal al oplevert dan is dat enorm demotiverend. Vier dus de kleine stappen die je tussendoor zet.

De Japanse filosofie van Kaizen stelt dat je blijvende verandering niet bereikt door in één keer alles om te gooien. Juist kleine stappen zetten en te blijven werken aan continue verbetering werkt.

Benieuwd hoe wij kunnen ondersteunen bij gedragsverandering en zo blijvende impact kunnen realiseren? Kijk dan bij de training Vergroot je veranderkracht.

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden