Non-verbaal

“Ik ga nu douchen. Schiet je een beetje op want ik wil op tijd naar huis!”. De passief agressieve toon met de nadruk op ik en nu waarop de man het uitspreekt geeft mij een licht ongemakkelijk gevoel. Ik ben net in de infrarood sauna gestapt bij mijn sportschool. De man die bij de deur staat kijkt naar de vrouw. “Ja dan zal ik maar weer opschieten hè?” zegt ze, terwijl ze haar rug nog wat steviger in het hout van de cabine drukt. Alles aan haar lichaam schreeuwt: bekijk het maar ik blijf voorlopig lekker zitten. Hij heeft het niet in de gaten en vertrekt. Ze ontspant volledig en slaakt een diepe zucht. Een kwartier later zit ze er nog.

70% van onze communicatie wordt non-verbaal gegeven. Vaak reageren we hier ook onbewust op, al komt het ook voor – zoals in het voorbeeld hiervoor – dat de ontvanger geen flauw benul heeft. Ik geef in mijn trainingen wel eens het voorbeeld van de salestraining die ik in het begin van mijn carrière kreeg. Ik had de trainer net verteld dat ik moeite had om gesprekken af te ronden. Nadat we een oefensituatie op video hadden opgenomen en hij de video terugspeelde begreep ik meteen wat het probleem was. Ondanks dat ik dingen zei als: “ik moet nu echt gaan” en “ik moet het gesprek nu afronden, want ik heb een volgende afspraak” was mijn non-verbale communicatie alleen maar open, geïnteresseerd met de focus op de ander. Met een paar kleine aanpassingen in mijn houding was het geen enkel probleem meer om af te sluiten.

Als er sprake is van een veranderproces heeft de verantwoordelijke projectleider of procesbegeleider vaak de neiging om een heel enthousiast verhaal te houden over wat er moet gebeuren. Dat enthousiasme is heel belangrijk, maar als er geen connectie is met de weerstand van de groep dan komt de boodschap niet aan en voelt het als heel hard werken. Vaak zeggen de mensen die zitten te luisteren dan toch de juiste dingen, maar je voelt dan toch als verantwoordelijke dat er iets niet klopt. “Ik denk niet dat mijn boodschap is aangekomen”, “Volgens mij zeggen ze ja, maar bedoelen ze nee” krijg ik dan vaak terug van de projectleider.

Aansluiten bij de energie van de groep en wat minder hard (hoeven) werken aan het overtuigen van de groep is dan belangrijk. Benieuwd hoe je dit kunt aanpakken? Neem dan gerust contact op met patricia@bteken.nl

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden