Rolstoel

rolstoel

Laatst werd ik aangereden door iemand in een rolstoel. Ik stond keurig in de rij bij de bakker en ineens reed er iemand behoorlijk hard tegen mijn enkel aan met de voetsteun van haar rolstoel. Ik gaf een kreet van pijn en draaide mij om. Een oudere vrouw keek mij aan en zei: “ik wil graag geholpen worden en ik zit in een rolstoel”. “Dat zie en voelde ik”, was mijn antwoord.

“Omdat u in een rolstoel zit geeft u dat niet het recht om voor te dringen of om mij aan te rijden”. “Als u mij netjes gevraagd had of u voor mocht dan had ik dat met alle liefde gedaan, maar nu moet u keurig uw beurt afwachten”. “Maar ik ben een oude vrouw”, zei ze nog. “Ook uw leeftijd geeft u niet het recht om dit te doen”, antwoordde ik. Ze keek mij wat geschokt aan, maar gaf geen antwoord meer.

Ik heb in mijn werk regelmatig te maken met mensen met een beperking en mijn ervaring is dat ze gewoon behandeld willen worden als alle anderen. Je bent tenslotte niet je beperking of je ziekte. Je bent gewoon een mens. Het is al moeilijk genoeg dat je soms extra hulp moet accepteren omdat het niet anders kan. De ervaring die ik hier heb beschreven, komt dan ook niet vaak voor. Hij staat symbool voor de mensen die vanuit een slachtofferrol een bepaald voorrecht claimen. En als ik heel eerlijk ben, ben ik daar behoorlijk allergisch voor.

Ook bij veranderprocessen in organisaties zie je dat gedrag wel terugkomen:

“Ik kan er niets aan doen, zolang mijn leidinggevende mij niet steunt.”

“Je zult zien dat ik straks op straat kom te staan.”

“Ik ben de enige die hier iets wil veranderen en niemand luistert naar mij.” etc.

En daarmee wil ik zeker niet de vele obstakels die je tegen kunt komen bij veranderprocessen bagatelliseren. Of dat het daadwerkelijk helpt wanneer alle randvoorwaarden geregeld zijn. Maar dat alles betekent niet dat je niets kunt doen aan het vergroten van je eigen invloed en de bijbehorende rol die je kunt vervullen binnen het veranderproces, voordat alles geregeld is. Sterker nog, ik weet dat je in de meeste gevallen actief kunt zorgen dat de randvoorwaarden geregeld worden.

Nieuwsgierig hoe je dat doet? Kijk dan eens bij de training Vergroot je veranderkracht.

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden