Waarnemen

Waarnemen bij verandering

Ik liep stage in een zorginstelling en het was mijn taak om mensen te ondersteunen bij activiteiten en de maaltijden rond te brengen. Er was mij gevraagd om een mevrouw op te halen uit haar kamer om naar de bingo te gaan. Er werd ook nog gezegd dat ze nogal moeilijk was. Ze zat in een fijne leunstoel op haar kamer naar klassieke muziek te luisteren. Op mijn vraag of ze met mij mee ging naar bingo weigerde ze. “U houdt niet van bingo” vroeg ik nog. “Wie wel” zei ze. Ik biechtte op dat ik ook niet van bingo hield en vroeg ik of ik even bij haar mocht blijven zitten en naar de muziek mocht luisteren. Ze begon te stralen en trok een stoel bij. En zo zaten we samen een kwartier te luisteren. En de rest van mijn stage heb ik iedere dag even de moeite genomen om bij haar langs te gaan, soms om naar muziek te luisteren, om samen te puzzelen of even te praten.

“Moeilijk gedrag” komt altijd ergens vandaan en het is vaak niet moeilijk om een patroon te doorbreken als iemand oprechte aandacht geeft en als je een beetje kunt meebewegen in wat voor de ander belangrijk is. En dat geldt uiteraard ook voor mensen in een veranderproces. Mensen vinden verandering in de basis echt niet zo erg, maar ze moeten wel op hun tempo en mogelijkheden mee kunnen doen. Je in de ander kunnen inleven en merken waar onrust of onvrede ontstaat en daar dan over praten is daarvoor belangrijk.

Waarnemen is dan ook een vaardigheid die essentieel is bij veranderingen. Waarnemen wat er moet veranderen, waarnemen wat verandering bij jou teweeg brengt en waarnemen wat de reacties zijn bij de personen die in het veranderproces zitten. Dit zijn allemaal bouwstenen om op een goede manier met veranderingen om te gaan.

Werk je momenteel in een sterk veranderende omgeving en wil je graag onderzoeken wat een goede waarneming hier in kan betekenen? Kijk hier dan eens en maak een vrijblijvende afspraak.

 

Privacyverklaring Cookieverklaring Algemene voorwaarden